İyi ki Doğdun Teacha!

20 Ağustos 2017 Haberler


Bu hafta doğumgünü vesilesiyle sayfamızda yer ayırdığımız isim hip hop’un ve özellikle rap’in ilk yaratıcı isimlerinden biri diyebileceğimiz Lawrence Kris Parker, “Teacha” ya da bildiğimiz ismiyle KRS-One. (Knowledge Rules Supreme Over Nearly)

KRS-One, 20 Ağustos 1965’te Bronx, New York’ta doğdu. KRS-One kariyeri boyunca hem MC, hem eğitmen hem solo şarkıcısı hem de bu kültürde lider bir isim oldu ve bu alandaki herkesin sevgisini kazandı.

KRS-One, annesi aracılığıyla rap müziğe başladı. 10’lu yaşlarının ortasında evi terk etti ve New York sokaklarında yaşamaya başladı. Bir ara göçmenlerle aynı evi paylaştı. Bu sürede New York Devlet Kütüphanesi’nde felsefe ve din alanlarında okumalar yapıyor, bu alanları sorguluyordu. Geceleri ise sokaklarda rap yapıyordu.

Daha sonra Franklin Armory adında bir barınakta kalmaya başladı ve burada kalırken Scott Sterling (La Rock) ile tanıştı ve Scott’un yanında part-time DJ’liğe başladı. Scott La Rock, KRS-One’ın yeteneğini erken keşfetti. Yıllar sonra beraber kuracakları “Boogie Down Productions”ın temelleri bu dönemde atıldı ve bu müzik topluluğu, hip hop tarihinin en çok konuşulan müzik gruplarından biri oldu. 1984’te Levi 167, MC Quality, KRS-One ve Scott La Rock bir araya geldi, “Celebrity Three” adıyla bir albüm çıkardılar ve “Advance” isimli bir şarkı yazdılar. Grubun bu şarkısı, nükleer savaştan bahseden, müzik tarihindeki ilk şarkı oldu.

Scott La Rock ve KRS-One, bir zaman sonra diğerlerinden ayrıldı ve kendi grupları, The Boogie Down Crew”i kurdular. Grubun ismi daha sonra “Boogie Down Productions” adını aldı. Boogie Down Productions, hip hop’u, reggae ve rock’la harmanlıyordu. Bu, grubu diğer rapper’lardan ve gruplardan ayıran en önemli özellik oldu. Grubun bu başarısında hiç şüphesiz KRS-One’ın hikaye yaratma ve anlatma becerisinin ve bununla birleştirdiği doğaçlama yeteneğinin yeri vardı.

1987’de “Criminal Minded,” albümünü çıkardılar. Aynı yılın ağustos ayında Scott La Rock öldürüldü ve KRS-One bu nedenle kardeşi Kenny ile yoluna devam etmek zorunda kaldı. 1988’de ikisi beraber, “All Means” albümünü çıkardılar. Bu albümdeki “My Philosophy” ve “Stop The Violence” gibi parçalar, onun eğitmen kimliğinin önemli bir yansıması oldu. Bu parçalar içeriği itibariyle oldukça politikti ve dönemin sosyal konularına değiniyordu.

Boogie Down Productions’dan çıkan 3. albümü “Ghetto Music” ve hemen arkasından çıkan “Edutainment,” hem beat’leri hem de şiddet karşıtı sosyal mesajlarıyla şarkıcının en çok ses getiren ve sevilen albümleri oldu. 80’lerin sonuna doğru KRS-One, daha çok hip hop eğitimi verebilmek ve sosyal konulara farkındalık kazandırmak için Harvard, Yale, Stanford, Columbia, NYU gibi okullarda sınıflar açtı ve dersler verdi. Afro-sentrisizm, din , politika, şiddet ve ABD tarihi, bu eğitimlerin içeriğini oluşturdu.

1988’de Boogie Down Productions ve Public Enemy’nin birlikte verdiği bir konser sırasında genç bir çocuk sokak kavgasında öldürüldü. Bu olay, KRS-One’ın ortağı Scott La Rock’un ölümünden kısa bir süre sonra gerçekleşti. KRS-One bu iki ölüm olayından çok etkilendi ve “Stop The Violence” hareketini başlattı. Bu farkındalık hareketi ile hip hop’un gerçek misyonu ve sokaktaki şiddet hakkında bir farkındalık yaratmaya çalıştı. Çünkü sokak kavgaları o dönem siyahiler arasında çok yaşanıyordu. Bu amaçla rap’in ve hip hop dünyasının ünlü isimleriyle bir araya gekerek “Self-Destruction” adıyla bir single çıkardı. Kool Moe Dae, Doug E. Fresh, Mc Lyte, Just-Ice, Public Enemy (Chuck D ve Flavor Flav), Queen Latifah, KRS-One’a, bu albüme ve bu farkındalığa destek veren isimlerdendi. Bu çalışmaları sonucu hayat boyu başarı ödülü ve birçok onur ödülüne de layık görüldü.

1990’ların sonuna doğru “Temple of Hip Hop” adını verdiği bir organizasyon daha oluşturdu. Bu organizasyonda Hip hop’un ana akım müzikle nasıl baş edeceği ve bu dönemde nasıl bir yol çizmesi gerektiğinden bahsediyordu. Bu süreçte bu tip organizasyonlar ile adı daha fazla öne çıktı ve şarkıcı kimliğinin yanı sıra politik ve muhalif duruşu daha fazla tanındı ve benimsendi.

Return of the Boom Bap,” KRS-One’ın ilk solo albümü oldu ve Billboard’ın 1993 yılı rap sıralamasında 37 no’ya yükseldi. R&B dalında ise 5 numaraya kadar çıktı.

2000’li yıllarda da KRS-One aktif müzik ve eğitmenlik kariyerini devam ettirdi. “A Retrospective,” adında bir albüm çıkardı. Bir sene sonra ise, ilk solo albümünden 4 sene sonra, ikinci solo albümü “The Sneak Hack”i çıkardı ve bu single, sanatçının uzun bir süreden sonra iyi bir çıkış yakaladığı eseri oldu.

2002’de “Spirital Minded” adıyla 5. albümü dinleyicisiyle buluştu.

2000’lerin ortasına doğru uzun seneler devam eden hip hop’un “köprü savaşlarını” da bitirdi. Bu “rap savaşında,” New York’un Queens Bölgesi MC’leriyle, Bronx Bölgesi MC’leri uzun seneler karşılıklı atışma içindeydi ve KRS-One kendi şahsı ve kendi bölgesi Güney Bronx’taki rap atışmalarını sonlandırdığını ilan etti.

KRS-One, 2008 yılında bir albüm daha çıkardı. “Maximum Strenght” adını verdiği albümü, günümüz siyaset arenasına, siyahilerin 2000’lerin başında karşılaştığı sorunlara değiniyordu ve bu albüm, 2000’li yıllarda mesajları net, keskin ve “sivri dilli” az sayıdaki albümden biri olarak görüldü.

KRS-One, son albümünü 2015 yılında “Now Hear This” adıyla çıkardı. Bu albüm sosyal eşitsizliklere, bu dönemde gençlerin en büyük sorunlarından biri uyuşturucu problemleri ve göç olgusu üzerine mesajlar taşıyordu. Albümdeki parçaların sözleri keskindi ve herhangi bir filtrelenmeden geçmeden yayınlandı. KRS-One, bu albümünü hip hop’un krizdeki varlığına ithafen çıkarmıştı. Hip hop’un içinde düştüğü bu “popülerlik” akımına karşı geliyor ve bu albümünde bunu dile getiriyordu. Hip hop’un asıl dinelyicileri ve gerçek kitlesi bunu KRS-One’dan bekliyordu ve bunu istiyordu.

KRS-One, son söylemlerinde ve röportajlarında hip hop’u hala gerçek misyonuna uygun olarak kullandığını ve ana akım hip hop’a asla entegre olmadığını ve olmayacağını söylüyordu. Her şeyin ötesinde, “ben hip hop’um” diyordu.

Bunun yanı sıra hip hop’un yaşadığı bugünkü sıkıntıyı hip hop’ta değil; rap’te görüyordu ama bugünün genç jenerasyonunun da KRS-One’ı ve fikirlerini tanıdığını ve kendisine saygı duyduklarını söylüyordu.

Geçen yıl ise KRS-One, “Real Niggas: A Look at Institutionalized Racism Through an Analysis of the N-Word” adıyla araştırmaları üzerine bir kitap yayımladı.

KRS-One, hip hop dünyasının muhalif kimliğiyle, eğitmen kimliğini ve müzik yeteneğini birleştiren ender isimlerden birisi ve müzik kariyeri başında olduğu gibi bu dönemlerinde de ilk zamanlarındaki mücadeleci ruhunu ve motivasyonunu devam ettiriyor. Bu hip hop dünyasının büyük bir şansı olduğu gibi siyahi yeni gençliğinin de büyük bir şansı. Flow Radyo olarak hip hop’un efsanelerine yer verdiğimiz yazılarımızda ve haberlerimizde bu yazı sayesinde KRS-One’ın doğum gününü kutluyoruz.

 

Flow Radyo’da yayınlanan, Yağız Kahraman’ın sunduğu From LA to NYC programının KRS-One özel bölümünü buradan dinleyebilirsiniz.


, , , ,

Paylaş