• Home
  • Genel
  • Yazı Dizisi: Türkiye ve Hip Hop Vol 3

Yazı Dizisi: Türkiye ve Hip Hop Vol 3

9 Haziran 2018 Genel


Yazı dizisinin birincisi için buraya, ikincisi için de buraya tıklayın.

Türkiyedeki Hip Hop algısı ve gerçeklerine bakalım. Geçtiğimiz bir buçuk sene içinde ülkenin tanınmış HipHop sanatçılarından belki 10-12 tanesiyle, çeşitli zamanlarda, Hip Hop ve endüstri başta olmak üzere çeşitli konularda kimi zaman kısa kimi zaman uzun sohbetler etme fırsatlarımız oldu. İstisnasız hepsi, Rap müzikle uzun seneler uğraştıklarını, gereken desteği göremediklerini, son zamanlarda birden piyasanın hareketlenmeye başladığını, dizilerde ve reklamlarda RAP müziğin daha sık duyulduğunu, bunun da rekabeti ve kamplaşmaları beraberinde getirdiği yönünde fikirlerini paylaştılar. İsim vermeye gerek yok herkes herkesi biliyor. Özellikle İstanbul Hip Hop camiasında ve bu camiada aile geçindirip rahat bir hayat kuracak paraları kazanan 3-4 sanatçı ya var ya yok. Kapitalist dilde konuşmamız gerekirse, 2014 rakamlarıyla 20 Milyar dolarlık bir endüstri hacmi ve 100 milyondan fazla dinleyiciye sahip bir kültürden bahsediyoruz. 

Neden geç kalıyoruz? 

Peki Türkiye’deki bu kıpırdanma neden bu kadar geç oluyor? Sanatçıları ve dinleyenleri neler bekliyor, nelere dikkat edilmeli?

Türk Hip Hop’undaki bu hareketlenmenin geç oluşmasına sebep olan birçok etken var, birazından yukarıda bahsettik. Maksat kimseyi eleştirmek değil, tam tersine, bu saatten sonra neler yapılabilir neler üretilebilir ona bakmak olmalıdır.  Türkiye’deki Hip Hop camiası,  Rapçisi, graffiticisi, dansçısı, DJ’i , müzik üreticisi, sesçisi, modacısıyla, dinleyicisiyle, hep birlikte bir kültür olarak potansiyelini nasıl geliştirebilir, bunlar üzerine konuşmak lazım, bunlar üzerine projeler geliştirmek lazım. 

O zaman Hip Hop elementlerinden hem kendi hem de başkalarının faydalanmasını isteyenler nelere dikkat etmeli? 

Öncelikle en önemli hususlardan biri hızla popülerleşmeye başlayan bir şeyin, aynı hızla suistimal edilme olasılığıdır. Bunun bilincinde hareket etmek ve öngörülü davranmak gerekir. Bir yanda para kazanma ihtiyacı ve mecburiyeti, öte yanda sanatından ve karakterinden ödün vermemek durumunun bir araya gelişi. 

Bırakılan etkiler

Elbette böyle durumlarda karar almak kolay değil. Kimilerine “Ya bana ne Hip Hop kültüründen! Rapimi yaparım, istediğimi kopyalarım, canım ne isterse ondan bahsederim, parayı o veya bu şekilde kazanırım” demek kolay gelebilir. Elbette, isteyen istediğini yapıp istediğini söyleyebilir, fakat bu düşüncede olanlar, yani ürettikleri sanatın içeriğini her türlü pazarlığa açık tutanlar ve yaptıkları sanatın gençleri iyi yada kötü yönlendirdiğinin farkında olmayanlar, er veya geç ürettikleri sanatın kalıcı olmadığını, belirli küçük bir kitle dışında daha farklı ve geniş kitlelere ulaşamadıklarını, ve Hip Hop’u bir bütün ve uluslararası bir kültür olarak ileriye taşınması adına potansiyellerinin çok altında bir katkı, hatta bazı durumlarda maalesef negatif etki bıraktıklarının farkına varacaklardır. Bizim yanılıp yanılmadığımızı ise elbette zaman gösterecek.

Son olarak; git gide daha da kutuplaşan, sosyal ve ekonomik şartların zorlaştığı, savaşların bitmediği, açlık, susuzluk, ve sağlık problemleriyle boğuşulan bir dünyada  sevgi, barış ve kardeşlik temaları üzerine kurulan, düşünmeyi, çözüm üretmeyi ve harekete geçmeyi içeren sanatların daha geniş kitlelere ulaşması özellikle gelecek nesiller için çok büyük önem taşıyor.  Sıkıntı ve belirsizliklerin hüküm sürdüğü bir dünyada özellikle gelecek nesillere örnek olunması yönünde, onlara bir ümit ve ilham olmak adına, Hip Hop elementleriyle uğraşan bütün sanatçıların uluslararası bir kültürün temsilcileri oldukları bilinciyle hareket etmelileri gerektiği inancındayız. Bu bilinçte olmak, sanatçının kendisini ve sanatını geliştirmesiyle, yeni şeyler öğrenip yeni konuları sanatlarına taşımasıyla olabilir ancak.  

Flow Radyo olarak bizim amacımız Hip Hop kültürü sanatçılarını ve dinleyicilerini daha da interaktif bir hale getirmek, sanatçıların kendilerine daha fazla yer ve zaman veren platformlar temin etmek, onlara, dinleyicileri ve sevenleri ile daha sık ve verimli diyaloglar kurmalarını sağlayan projeler hazırlamak.  Bu misyonla, belki biraz yavaş fakat belirli bir hedefe doğru ilerleyen bir ekibiz, hedefimize ulaşmak için de yeni fikir ve projelere her zaman açığız, bütün hip Hop camiasına duyurulur. 

 


,

Paylaş